Många hör av sig till oss då de fått ett telefonsamtal eller mail som känns misstänksamt. Därför vill vi dela med oss av lite tips som hjälper dig att vara extra vaksam. Vi vill också visa konkreta exempel från vår vardag och vilka knep de tar till.
Är du minsta osäker på något så är du alltid välkommen att kontakta oss för råd.
🔍 Tecken på att mejlet kan vara bluff
Vi får alla mail ibland som inte känns äkta. Många gånger är det uppenbart, men med AI och bättre språk så är det svårare. att skilja ett viktigt mail från ett falskt mail
.Det finns några enkla saker man själv snabbtr kan kontrollera.
- Avsändaradressen stämmer inte riktigt
Exempel:support@apple-security.com
istället försupport@apple.com
. - Språket känns stressande eller hotfullt
Formuleringar som:
”Ditt konto kommer stängas inom 24 timmar” eller ”Du måste bekräfta ditt lösenord nu!”. - Länkar pekar till fel domän
Håll muspekaren över länkar – om adressen inte matchar företagets riktiga domän, klicka inte. - Bifogade filer du inte bett om
Öppna aldrig bilagor i mejl du inte väntat dig.
✅ Vad du kan göra
- Känner du dig osäker? Skicka mejlet vidare till oss så kikar vi på det.
- Markera mejlet som skräppost i din inkorg.
- Radera det utan att klicka på några länkar.
🔍 Var också vaksam på telefonsamtalen
När det kommer till telefonskojarna så har vi sett att dessa tekniker ökat mycket under året.
📞 Tvåstegssamtalet
Bedragaren ringer först med ett harmlöst ärende – kanske för att ”bekräfta en kontaktuppgift” eller ”informera om en uppdatering”. En eller två veckor senare ringer samma person igen, nu med ett mer allvarligt ärende, och försöker få dig att lämna ut känslig information.
Jag fick själv ett samtal från ”Telia” där personen använde just denna teknik.
👉 Tips: Lita inte på att en kontakt är legitim bara för att du pratat med personen tidigare.
Känner du att det kanske är ett riktigt och viktigt samtal, så be då att få deras namn och telefonnummer. Maila eller ring sedan till företagets officiella kundtjänst och be de bekräfta att de har en anställd med detta namn och nummer.
🕵️♂️ De vet saker om dig
För att vinna ditt förtroende kan bedragare använda personlig information de hittat online – som din roll, tidigare kontakter eller företagsnamn – och få det att låta som om de känner dig. De kan också använda information om dina kollegor.
T.ex:
”Har Maria kommit iväg med husvagnen nu”
”Är Janne tillbaka från Spanien ännu”
👉 Tips: Var vaksam även om någon verkar veta mycket om dig eller kollegorna. Det kan vara inhämtat från öppna källor, så som instagram, facebook mm
Om samtalet mynnar ut i något som behöver lösas snabbt så är det läge att vara extra vaksam.
🛑 3. De stressar dig till ett beslut
Många bedrägerier bygger på att skapa tidspress: ”Om du inte agerar nu riskerar du att förlora ditt domännamn, eller en tjänst som du är beroende av!” Stressen gör det lättare att lura dig.
👉 Tips: Känn dig aldrig tvingad att agera direkt. Avsluta samtalet och ta en paus – ring upp via företagets officiella kontaktuppgifter.
Vi delar denna information för att hjälpa dig känna igen mönster och skydda dig själv, ditt företag och dina uppgifter.