Tillgänglighet på webben – en självklarhet

Från och med den 28 juni 2025 träder en ny lag i kraft i Sverige som ställer högre krav på tillgänglighet på webben. Det handlar bland annat om att följa standarder som ARIA och WCAG, så att hemsidor kan användas av alla – oavsett funktionsförmåga.

Vi på Sajtbolaget brinner för att skapa webbplatser som inte bara är snygga, utan också inkluderande och lätta att använda för alla besökare. Tillgänglighet är i grunden en omtanke: en välkomnande dörr som alltid står öppen.

Vad innebär tillgänglighet på webben?

Tillgänglighet på webben handlar om att alla människor ska kunna använda en hemsida, oavsett funktionsförmåga eller vilken teknik de använder. Det kan till exempel gälla personer med synnedsättning som använder skärmläsare, personer som navigerar med tangentbord istället för mus, eller de som behöver tydliga kontraster och lättläst text.

En tillgänglig webbplats är därför inte bara ett juridiskt krav – det är också ett sätt att visa omtanke och inkludering.

Så här arbetar man med tillgänglighet

För att göra en hemsida mer tillgänglig utgår man ofta från riktlinjerna i WCAG (Web Content Accessibility Guidelines)Man kan säga att WCAG är “regelboken” för hur en hemsida blir mer tillgänglig – med riktlinjer för allt från textstorlek och färgkontraster till rubriker och alt-texter på bilder.

ARIA är som “extra etiketter” i koden som hjälper skärmläsare att förklara vad som händer på sidan – till exempel vad som är en knapp eller en meny.

Tillsammans gör WCAG och ARIA det lättare för alla att använda webben..

Några vanliga delar av arbetet är:

  • Struktur och kod – att använda semantisk HTML och ARIA så att innehållet blir begripligt för hjälpmedel som skärmläsare.

  • Texter och rubriker – att skriva tydligt, använda rätt rubriknivåer och ge alt-texter till bilder.

  • Kontraster och färger – att se till att text och bakgrund har tillräcklig kontrast för att vara lättläst.

  • Navigering – att menyn och sidan fungerar lika bra med tangentbord som med mus eller touch.

  • Formulär och interaktiva element – att alla fält är korrekt uppmärkta och går att använda utan hinder.

  • Media – att erbjuda undertexter eller textalternativ för ljud och video.

Genom att arbeta metodiskt med dessa delar kan man göra en webbplats mer inkluderande – och dessutom förbättra både användarupplevelse och SEO.

Hur kan du testa din hemsida?

Det finns flera sätt att få en bild av hur tillgänglig din webbplats är:

  • Automatiska tester – verktyg som Lighthouse i Google Chrome eller PageSpeed Insight  kan snabbt ge en överblick över brister. Om du testar din sida så kan du se hur många poäng du får under stycket ”Tillgänglighet”. Även om man får 95-100 som betyg så är det inte säkert att man uppfyller kraven, men det kan ge en liten inblick i hur man ligger till.

  • Manuella tester – Prova att navigera med endast tangentbord (tabb och enter), eller zooma in sidan till 200 % och se om allt fortfarande fungerar.

  • Skärmläsare – använd exempelvis VoiceOver (Mac/iPhone) eller NVDA (Windows) för att uppleva sidan som en person med synnedsättning.

  • Användartester – att låta riktiga människor med olika behov testa sidan ger ofta den mest värdefulla insikten.

Ett första steg kan vara att själv prova ett par av dessa metoder. Därefter kan vi hjälpa dig med en mer omfattande analys och förbättringsplan – så att din sida är redo för de nya lagkraven och blir ännu mer välkomnande för alla.

Vad gäller juridiskt

I den nya lagen om digital tillgänglighet (European Accessibility Act, som gäller från 28 juni 2025. Så är företag juridiskt skyldiga att följa WCAG på digitala tjänster som innefattar:

  • E-handel (webbshop, bokning av tjänster online, betalning på webben).
  • Bank- och betaltjänster.
  • E-böcker och läsningstjänster.
  • Transporttjänster (reseinfo, biljettsystem, appar för kollektivtrafik).
  • Telekommunikation.
 

Mikroföretag är dock undantagna från kraven i den nya lagen . Med mikroföretag menas att man har en omsättning under 2 milj euro och färre än 10 anställda. Om något av kraven uppfylls, så räknas man inte som ett mikroföretag.

Mikroföretag är  inte är juridiskt skyldiga att följa WCAG – även om det alltid är en fördel att göra webbplatsen tillgänglig (bättre användarupplevelse, bredare målgrupp, SEO-fördelar.