Många vill till toppen av Google med sin hemsida och känner du igen dig så följer här en introduktion i sökoptimering.
Google är besökarens bästa vän
När man börjar med att optimera sin hemsida så är det bra att känna till att Googles uppdrag är inte att lyfta fram någon speciell hemsida, om inte man betalat pengar för en en annons vill säga, men det tar jag upp i ett annat inlägg.
Googles främsta uppgift är att ge de personer som använder deras söktjänst det mest relevanta resultatet. Till sin hjälp har Google en mängd olika kriterier, analyser och algoritmer för att finna de mest värdefulla sidorna för sina användare.
Här kommer 6 enkla men användbara tips som gör att Google anser att du har en bra hemsida som de gärna rekommenderar till de som använder deras söktjänst.
- Mobilanpassning
I dag så sker över hälften av alla besök på en hemsida med mobiltelefon. Detta gör att Google premierar de hemsidor som är mobilanpassade. Är inte din sida mobilanpassad idag, så är det ett bra tips att göra detta. - Relevant och aktuellt innehåll
En hemsida som inte är uppdaterad på ett tag anses inte vara aktuell. Det är därför viktigt att med jämna mellanrum tillföra något nytt på sidan. Man kan byta ut bilder, skriva en artikel, lägga till lite text. Just textmassa är något som Google tycker om. Har du en hemsida om biodling. Skriv mycket information om detta, förklara svåra ord och dela upp det på flera sidor. - FAQ – Frågor och Svar
Ett enkelt sätt att få in mer textmassa på sin sida är att publicera vanliga frågor och svar.
Många ställer frågor direkt på google. T.ex Hur gör man honung?
Har du då en sida där du svarar på exakt den frågan så blir det en perfekt matchning som kommer generera fler besök till din hemsida.
- Google My Business
Med ett Google My Business-konto får du en gratis företagsprofil på Googles söktjänst. Detta är ett riktigt bra sätt att synas med sitt företag.
Du har säkert redan sett att då du söker efter ett företag så visas information om företaget i en ruta till höger. Det kan röra sig om karta, telefonnummer och öppettider. Detta är den information som Google har om ditt företag och som du kan ändra helt själv och kostnadsfritt. Läs mer och skapa ett konto på: https://www.google.com/intl/sv_se/business/
- Jobba med rubrikerna på din hemsida
Vad det står i en rubrik är värt mycket för Google. Försök få med viktig information om din produkt. Har du en biodling och säljer ekologisk honung, så istället för en rubrik som: ”Välkommen till Labans Biodling”, så skriv istället: ”Ekologisk honung från egen biodling”.
Istället för ”Kontakta oss” skriv ”Få information om vår honung ” - Interna länkar
Försök att göra det enkelt för besökaren att navigera inne på hemsidan. Istället för att bara ha länkar till undersidor uppe i menyn så försöka att i textstycken länka till förklaringar och andra undersidor. Undvik att göra länkar som Läs Mer utan länka istället i stil med.”Vi hjälper dig att skapa en hemsida som du kan uppdatera själv med WordPress och även hjälpa dig med att marknadsföra den. ”
Hoppas att dessa tips var till hjälp. Har du några frågor eller vill fördjupa dig i ämnet så kontakta mig på: krille@sajtbolaget.se